FILOSOFEREN MET KUNST, WAT IS DAT?

FILOSOFEREN MET KUNST, WAT IS DAT?
Filosoferen met kunst is een praktische methode met een goed onderbouwde theoretische basis, gericht op kinderen en volwassenen. Zij worden uitgedaagd om actief na te denken en in gesprek te gaan over en met kunst. Met kunst, want het kunstwerk, de tentoonstelling of voorstelling maakt deel uit van het gesprek. Filosoferen met kunst heeft haar weg gevonden in musea, jeugdtheaters, erfgoedinstellingen, instellingen voor kunst- en cultuureducatie en in het onderwijs. Het is een open en dynamische methode, die op basis van voortschrijdend inzicht steeds wordt doorontwikkeld.
Aan De Tafel Van Zes kennismaken met deze werkwijze

WAAROM FILOSOFEREN MET KUNST?

Filosoferen met kunst is een ont-moeting met kunst. Informatie en (kunst)historische achtergronden worden als deel van het onderzoek ingezet. En daardoor ontstaat ruimte voor eigen interpretatie en gedachte-experimenten. Filosoferen met kunst daagt iedereen uit om beter te kijken, te reflecteren, eigen en andermans ideeën te verkennen. Intensief waarnemen is zowel voorwaarde als gevolg. Filosoferen met kunst opent mogelijkheden voor een actieve verwerking. En nodigt bovenal uit om op een eigen manier van kunst te genieten.
Nader kennismaken met deze werkwijze?

HOE HET BEGON

HOE HET BEGON
In 2004 kwam Herman Tibosch, educator van het Kröller-Müller Museum op het idee om een filosofische wandelroute in de beeldentuin uit te zetten. Resultaat van dat plan was de uitgave van Filosoferen met beelden , een fraai vormgegeven boekje met vragen en opdrachten die aanzetten tot een ont-moeting met kunst. Zelf kijken, doen en nadenken. Na het verschijnen van dat boekje verdubbelde het aantal schoolbezoeken aan het museum. En ook in de museumwinkel werd het volop afgenomen. Al snel volgde een herdruk! Tussen Marja van Rossum en Herman Tibosch ontstond een hechte samenwerking, die bij het Kröller-Müller Museum leidde tot een serie succesvolle vervolguitgaven.
Aan De Tafel Van Zes kun je zelf kennismaken met deze succesvolle werkwijze.

EN TOEN WAS ER FILOSOFEREN MET KUNST

EN TOEN WAS ER FILOSOFEREN MET KUNST
Op initiatief van het Kröller-Müller Museum werd een inspiratiemiddag gehouden om leraren basisonderwijs kennis te laten maken met Filosoferen met beelden. Die werd bezocht door maar liefst 55 leerkrachten. Vanaf dat moment groeide de vraag naar extra inspiratiedagen, trainingen en lesmateriaal explosief.
Interesse was er niet alleen vanuit het basisonderwijs: ook culturele instellingen, jeugdtheatergezelschappen, musea en opleidingen – waaronder de opleiding tot dramadocent van Artez, de Reinwardt Academie en de opleiding Beroepskunstenaar In de Klas (BIK) – klopten aan. Allemaal kregen zij programma’s op maat. Nieuwe inzichten die hierdoor ontstonden leidden tot een vruchtbare aanpak, die verder reikt dan filosoferen met beelden: het huidige concept van Filosoferen met kunst.
Wie meer wil weten: neem gerust contact op met Marja van Rossum of meld je aan voor de workshop Filosoferen met kunst.

Groot Denkraam | Dirklangendwarsstraat 40 | 2611 JA Delft | 0646160919 | marja@grootdenkraam.nl

Groot Denkraam | 0646160919 | marja@grootdenkraam.nl